Vinted : de sleutels tot het succes van de Litouwse eenhoorn

Vinted : de sleutels tot het succes van de Litouwse eenhoorn  post thumbnail image

Van Vetements tot Versace, Couture Without Borders

Advertentie

Ondersteund door

Mode recensie

Door Vanessa Friedman

PARIJS - Muren, metaforisch en letterlijk, zijn misschien de politieke modewoorden van het moment als een golf van xenofobie Europa en de Verenigde Staten overspoelt, maar in Parijs, zoals de couture-shows begonnen, was inclusie de boodschap.

Het is ironisch, aangezien couture een subsector van mode is die in fluweel is afgezet.Dit zijn tenslotte zeer dure kleding voor de weinigen, en om als merk in aanmerking te komen voor de benaming haute couture, moet het voldoen aan een reeks strenge eisen die zijn vastgesteld in de dagen van weleer, vermoedelijk om de zuiverheid van de lijn te behouden.Het ging nooit om populisme; het ging over uitsluiting.Je zou denken dat de ophaalbrug omhoog zou gaan.

Maar als dit seizoen door iets wordt gekenmerkt, is het een omhelzing van namen van buitenstaanders, sommige emigranten uit de confectiewereld, sommige van nog verder weg, waaronder het guerrillakledingcollectief Vetements; het Romeinse sieradenmerk Bulgari (toegegeven, het is nu eigendom van LVMH Moët Hennessy Louis Vuitton, maar nog steeds de eerste juweliers die officieel couture infiltreren); het Amerikaanse label J.Mendel; de Britse ontwerper Giles Deacon; en Guo Pei, de Chinese ontwerper die via Rihanna's omelet van een Met Gala-jurk wereldberoemd werd, die voor de tweede keer verscheen.

En dan zijn er nog de afzonderlijke maar gerelateerde gebeurtenissen, zoals Brioni's herenkleding-show, de eerste van zijn nieuwe creatieve directeur, Justin O'Shea (die ook wat vrouwenkleding gooide: chinchilla-capes, broekpakken met parelknopen en zo).En de eerste catwalkpresentatie van Alberta Ferretti van haar 'beperkte' lijn, een niet op bestelling gemaakt, maar toch behoorlijk uitgebreid, speciaal aanbod dat dit seizoen kan worden samengevat als 'couture van schaaldieren:' lange jurken met zijden franjes, macramé met zaadparels, tinten van aqua tot navy en Ariel-on-the-clamshell-borduurmotieven.

Als een groep vormen deze toevoegingen een erkenning dat, om enige relevantie in een multiculturele, multidimensionale wereld te behouden, de couture-cultuur zelf zich moet openen: om haar inspiratie en energie van elders te halen, of zoals Manolo Blahnik het uitdrukte toen hij legde uit waarom hij had besloten om met Vetements te werken - dat op zichzelf multipliciteit als een soort thema gebruikte, herenkleding bij vrouwenkleding plaatste en met 16 verschillende merken samenwerkte aan alles, van fluwelen avondkostuums (Juicy Couture) tot Talking Heads-formaat Brioni-kleermakerij - "Ik denk dat dit het moment is om verschillende merken te mixen."

Vêtements: Couture

54 foto's

Bekijk slideshow >

Over waarom, nou: "Ik hou van de vrijheid daarvan."

Of je de resulterende satijnen stiletto-steltlopers en dergelijke leuk vindt, is aan jou (ze waren slim en uiteindelijk minder opstandig dan normaal), maar in veel opzichten was het pure feit dat ze verschenen het punt.Bovendien waren ze nog maar het begin omdat het mixen niet ophield bij de merken.Het omvatte ook referenties en ideeën.Soms succesvoller dan andere.Maar toen zei niemand ooit dat integratie eenvoudig was.

Dus bij Guo Pei waren de over-the-top toegangsjurken een mix van Victoriaanse grandes dames en draakdames, cellofaan franje en gouden pailletten, torenhoge vrijdragende stilettoplatforms en Three Musketeer-laars Niemand kan het betrokken werk betwisten (de glibberigheid) van een finale-jurk had een trein bedekt met honderden paarlemoeren bloemen), maar de poging van de ontwerper om oost en west te overbruggen is nog steeds een werk in uitvoering, misschien omdat de toespelingen zelf zich in stereotiepe stemming voelen.

Leave a Reply

Your email address will not be published.